Axello ApS

Markedsføring i Covid-19

Det seneste år er de digitale medier blevet platformen for sociale aktiviteter såvel som forretning og handel. Det efterlader digital markedsføring som en særdeles vigtig spiller for virksomheder, der vil sikre sin egen overlevelse i vores nye virkelighed, som er styret af Covid-19. Vi har i dette korte overblik samlet et par vigtige pointer fra en undersøgelse om, hvorledes markedet er påvirket af corona-situationen (https://cmosurvey.org/results/special-covid-19-edition-june-2020/)

Kunder investerer i tillidsforhold og service

Du kender det sikkert selv. Lockdown og isolation har tvunget os til at være riiiiigtig meget hjemme det seneste år, og det betyder, at mange af os har tilbragt væsentlig flere timer end normalt foran computeren, tablet eller med næsen i telefonen. Dét er netop en af årsagerne til, at mange virksomheder har valgt at flytte store dele af deres handel ud på de digitale platforme.

Undersøgelsen viser, at man oplever en øget åbenhed hos kunderne over for nye digitale tilbud under pandemien. Kunderne udviser en positiv interesse for virksomhedernes forsøg på at få hjulene til at køre rundt trods den kraftige covid-modvind.

Ligesom vi så det under krisen i 2009, er pris igen kommet i fokus. Interessen for at forhandle på priser er steget, men undersøgelsen viser samtidig, at kunderne i højere grad vægter tillidsforhold end lave priser. Næsten 30% af adspurgte CMO’er i undersøgelsen mener, at tillid til virksomheden vil være kundernes topprioritet.

Udviklingen betyder ligeledes, at kunderne i 2021 vil forvente højere (digital) service. De vil kunne komme i kontakt med virksomhederne via deres foretrukne kanaler – og med øjeblikkeligt svar. Det skal være nemt og ubesværet at få den hjælp, man har behov for, og kundeservice skal være personlig og professionel. At levere en konsistent god kundeoplevelse på tværs af alle kanaler vil være et vigtigere konkurrenceparameter end pris.

Virksomhedernes markedsføringsbudgetter vokser

 

Det koster penge at tjene penge … Kliche som det nu engang kan lyde. Men ikke desto mindre ikke usandt. Undersøgelsen viser, at marketingbudgettet hos adspurgte virksomheder er boostet under pandemien. Faktisk udgør marketing 12,6% af virksomhedernes budgetter! Det øgede fokus på markedsføring kommer af virksomhedernes ønsket om, at fastholde deres eksisterende kunder og holde deres brand ”in top of mind” i netværket. Markedsføringsbudgettet skal altså understøtte et større strategisk mål, der ikke kun handler om kunder her og nu, men om overlevelse og konkurrence på langt sigt.

Særligt digital markedsføring er under luppen i øjeblikket. En udvikling, der ganske vist ikke er overraskende, idet butikker og kunder nødvendigvis har måtte finde hinanden på digitale platforme under nedlukning af flere omgange. Kundernes forbrug og behov inden for visse brancher er dog stadig på samme niveau som tidligere, og de virksomheder der vil sikre egen overlevelse, har måtte være til stede digitalt, hvor de købelystne kunder gebærder sig.

Tendensen viser, at hvis man kigger på udviklingen af salg over internettet, som netop er steget til det højeste niveau i undersøgelsen historie, 19,3%. Flere og flere virksomheder bliver dygtige til at udvikle en forretningsmodel, der inkluderer online salg af deres varer – og det kræver nødvendigvis investering i online markedsføring. Små virksomheder (med færre end 500 ansatte) har haft den største fordel ved at sælge online.

Fokus på branding og relationer

 

Under pandemien har det vigtigste fokus hos de adspurgte virksomheder været på opbygning af brandværdi, der styrker relationer og fastholder eksisterende kunder. Visse brancher har været så hårdt ramt af den nye virkelighed, at ny-salg og nye markeder ikke har været realistisk at afsætte ressourcer til. At forbedre digitale brugerflader og nye forretningsmodeller, der servicerer og plejer eksisterende kunder og partnerskaber, har været højt prioriteret. Og med god grund. For der er hård konkurrence om kundernes opmærksomhed og loyalitet

I samme periode giver det derfor også god mening, at markedsføring på mobil- og sociale platforme er steget med henholdsvis 70% og 74% under pandemien og reserverer omkring 23% af virksomhedernes markedsføringsbudget. De adspurgte CMO’er forventer tilsvarende, at denne udvikling vil fortsætte de kommende 12 måneder, hvorfor det stadig til være vigtigt for virksomhederne ar afsætte ressourcer til brandbevidsthed og at styrke digitale relationer. 

Forretningsmetoder må tilpasses markedet

 

Mange virksomheder melder desværre om store tab under pandemien. Hele 64% af de adspurgte melder om tab af salg. Derfor har det været afgørende for virksomheder, der vil overleve igennem pandemien, at kunne tilpasse sine forretningsmetoder til markedet. 

Og der er velvillighed og fleksibilitet at spore hos virksomhederne, for undersøgelsen peger på, at mindre virksomheder forventer at komme hurtigt tilbage netop pga. deres evne til at tilpasse sig markedet hurtigere end større virksomheder. De små virksomheder forventer at deres overskud vil vokse med over 6%, mens de største virksomheder forventer at overskuddet fortsat vil falde med 11,3% i løbet af det næste års tid. 

Kontakt

 

Ring til os, hvis vi skal snakke om mulighederne for jeres forretning. Eller send os dine kontaktoplysninger, og vi ringer til dig 🙂 

+45 42 95 44 05

info@axello.dk

Axello Kontakt
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial