Axello ApS

Få flere leads med CTA

- 5 nemme trin til effektiv call-to-action

Arbejder du med at konvertere besøgende på hjemmesiden til konkrete leads? Så bør du kigge nærmere på effekten af call-to-action (CTA). Knapper, links, pile, pop-ups osv. der opfordrer og lokker besøgende til at interagere med din side, booke et møde, tilmelde sig nyhedsbrev, prøve dit produkt gratis en måned m.m.

CTA er vel nok ét af de mest effektfulde elementer i leadgenerering, og er også noget af det første, vi sætter fokus på, når vi rådgiver og hjælper vores kunder med at optimere deres digitale markedsføring. Din annonce eller dit tilbud kan være nok så godt – men hvis din hjemmeside og CTA ikke fanger folks opmærksomhed eller motiverer til at klikke, får du ikke flere leads til din pipeline.

Hvordan gør man så i praksis? Her får du 5 nemme trin til at lave CTA, der konverterer.

1. Placer CTA det rigtige sted

Vær sikker på, at man kan få øje på din CTA, og gerne så tidlig som muligt på din side. De fleste websites har eksempelvis kontaktformularen i bunden af sitet. Dette er der intet i vejen med, hvis der er flere CTA’er undervejs på siden. Men placerer du formularen i bunden som eneste CTA, kræver du af dine besøgende, at de læser med helt til vejs ende, hvilket kun er et fåtal, der gør.

Sørg altså for at placere CTA, hvor de bliver set. Såsom:

  • På forsiden, produktsider, case-sider og andre statiske sider
  • I din topmenu, så den altid følger besøgende rundt på siden
  • I din sidemenu
  • I en pop-up – som vi, hos Axello, har valgt at gøre

2. Brug kontraster til at synliggøre din CTA

Din CTA skal træde tydeligt frem, hvis dine besøgende skal lægger mærke til den. Et effektivt trick kan være at bruge kontrastfarver, der får knappen eller linket til at skille sig ud. Det nytter f.eks. ikke at anvende den samme farve som baggrund og til CTA, vis du vil øge din konverteringsrate.

Sørg desuden for, at knappernes design tydeligt indikerer, at man kan klikke på dem f.eks. ved brug af skygger eller kanter.

 
3. Skriv klart og ikke smart

Det kan være fristende at skrive en kæk formulering, der skal sælge varen. Men vi vil dog opfordre dig til at være meget konkret og klar i formuleringen, når det gælder CTA, så dine leads ikke er i tvivl om dit budskab.

Vær specifik omkring, hvad dit tilbud indeholder. Hvis du f.eks. uddeler en gratis e-bog om SEO-optimering, så skriv gerne noget konkret såsom: ”Download vores gratis e-bog om SEO-optimering”. Ja, så konkret må det rigtig gerne være. Endnu bedre er det, hvis du også beskriver værdien for din modtager, og hvad de kan forvente sig, hvis de reagerer på dit CTA.

 

4. Vælg de rette ord

Vær omhyggelig med hvilke ord du vælger, når du skal formulere tekst til dine CTA’er. Vi vil til enhver tid anbefale, at du bruger udsagnsord i bydeform, så du opfordrer den besøgende til at interagere. F.eks.:

  • Lær hvordan du fastholder kunder
  • Få flere leads
  • Lær mere om CTA
  • Spar tid og brug dine ressourcer bedre
  • Prøv vores produkt gratis
  • Få mere ud af dine møder

Et klassisk tekstforfatterkneb, som også virker godt til CTA’er, er at italesætte folks udfordringer efterfulgt af en beskrivelse af, hvordan dit tilbud kan løse udfordringen. F.eks.:

  • Bruger I unødigt mange ressourcer på administrative opgaver? Lad vores produkt spare jer for tid og penge.
  • Forvirret over content marketing? Lær de grundlæggende principper i vores gratis e-bog.
  • Mangler du tid til kerneopgaverne? Få 5 tips til at mindske tidsrøvere i kontorarbejdet.

Det kan være en idé også at bruge en tekst, der fortæller om den manglende eller meget lille forpligtigelse, der er ved at klikke på dine CTA’er:

  • Hent din gratis e-bog
  • Få en uforpligtende vurdering
  • Bestil en gratis analyse

     

5. Test effekten af forskellige CTA’er

Der findes ingen konkret formel på den perfekte CTA. Ganske enkelt fordi dét, der virker godt i ét tilfælde, måske slet ikke har effekt i et andet. Derfor anbefaler vi dig at teste dig frem til, hvad der virker for jeres målgrupper og produkter.

En konkret metode, vi kan anbefale, er splittest (også kaldt en A/B test). Du tester to forskellige versioner af en CTA mod hinanden, så du kan trække statistikker på, hvilken version der giver flest konverteringer. 

De to versioner skal naturligvis køre parallelt. Det betyder at halvdelen af dine besøgende ser version A, og den anden halvdel ser version B. Der indsamles statistik om begge versioner, så du over tid får konkret viden om, hvilken version der klarer sig bedst.

Kontakt

 

Ring til os, hvis vi skal snakke om mulighederne for jeres forretning. Eller send os dine kontaktoplysninger, og vi ringer til dig 🙂 

+45 42 95 44 05

info@axello.dk

Axello Kontakt
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial