Axello ApS

Få flere følgere på sociale medier (del 1)

Ved du hvordan du får flere følgere på din virksomheds Facebook- og Instagramprofil?

Husk, at arbejdet med at anskaffe sig et større publikum på de sociale medier, ikke er et quick fix – det er et maraton. Hvis du går til opgaven med den indstilling, er du allerede godt på vej i den rigtige retning. For selvom både Facebook og Instagram er samlingspunkt for millioner af mennesker flere gange dagligt, så er der benhård konkurrence om brugernes opmærksomhed. De vil fodres med relevant indhold (content), og det skal komme med jævne mellemrum.

Dermed også sagt, at der findes et kæmpe potentiale for at blive synlig og blive opdaget på disse platforme. Og har du en plan for, hvordan du vil gebærde dig i dette (efterhånden) komplekse landskab af SoMe-kanaler, er der mange følgere og dermed også potentielle kunder at vinde her.

Er du ikke en SoMe haj? Så læs med i denne lille serie af anbefalinger til dig, der gerne vil være mere synlig og relevant på Facebook og Instagram. 

1. Klik på "FØLG"

Sandsynligheden for, at folk vil følge dig og din virksomhedsprofil er bare større, hvis du er villig til at give den anden vej. Tager du initiativet selv, kan det være en idé at bruge lidt tid på research af den type kunder, du gerne vil have kontakt med. Find dem på Facebook, Instagram eller LinkedIn (hvad du nu end bruger), og følg deres side.

Følg eventuelt sider, der har meget få følgere i forvejen. De vil helt sikkert værdsætte din anerkendelse, og giver dig forhåbentlig et ’Følg’ tilbage. 

2. Vær aktiv

Det kan godt betale sig at være aktiv på de sociale medier, hvis man gerne vil være mere synlig over for en udvalgt målgruppe. Så hold dig ikke tilbage med tommel-ups, hjerter eller klapsalver på de profiler, opslag, billeder videoer m.m. som matcher dine egne brandværdier. Den sidste del af den sætning er vigtig. 

Har du mod på at skrive en positiv kommentar – endnu bedre! Komplimentér hvad du ser, et budskab, et billede, en indsats, et emne eller lign. Karma strikes back. Chancen for at folk vil interagere med DIT indhold vil derfor være større.

3. Besvar kommentarer

Får du en tilbagemelding på din egen kommentar eller et opslag, så besvar henvendelsen og led samtalen videre. For det første er det virkelig god stil at give lyd fra sig, når nogen har taget sig tid og energi til at skrive noget til dig. Og for det andet er sociale medier trods alt designet til at facilitere meningsfulde samtaler mellem mennesker. Så brug de muligheder, der er givet. Dine relationer og måske potentielle kunder bliver glade, når de føler sig set og hørt. Ligesom vi selv gør.

4. #Hashtag#

Hvis du ikke har fået stiftet bekendtskab med det famøse ’hashtag’ – så er det nu. Hashtag er en ABSOLUT nødvendighed, når du bevæger dig rundt særligt på Instagram. Det virker måske meningsløst, men uden dem ville der være meget få aha-oplevelser på medieplatformen. Hashtag gør det muligt for brugere at finde inspiration og indhold inden for et bestemt emne, de er optagede af. Så kender din målgruppe ikke dit firmanavn, vil de heller ikke finde dine produkter på Instagram, hvis du ikke benytter dig af hashtagget. Så tag away! 

LinkedIn er ”for nyligt” også hoppet med på hashtagget. Mit indtryk er dog, at effekten her er tæt på ikkeeksisterende. Måden, hvorpå brugere anvender og navigerer på LinkedIn, er bare helt anderledes end Instagram, som snarere er et underholdningsmedie end en informationsdelingsside.

5. #ikkeoverdrive#

Der er plads til at bruge op til 30 hashtags på hvert post, du lægger op på Instagram. Men ville du selv lægge mærke til alle 30 hashtags på et opslag? Ligesom med mange andre ting, mister initiativet sin effekt, hvis vi overgør det. Derfor: Udvælg de mest relevante hashtags, der relaterer til dit produkt, din virksomhed og dine brandværdier. Er du i tvivl om, hvor mange og hvilke du skal bruge, så prøv lidt forskellige muligheder af, og se hvad der giver de bedste resultater.

Ved du ikke, hvilke hashtags der bliver brugt om dine produkter eller ydelser? Tag en kigger på dine konkurrenters profiler og find inspiration der.

Kontakt

 

Ring til os, hvis vi skal snakke om mulighederne for jeres forretning. Eller send os dine kontaktoplysninger, og vi ringer til dig 🙂 

+45 42 95 44 05

info@axello.dk

Axello Kontakt
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial